Uncategorized

Hva er egentlig viktig i en digital strategi og hvorfor er den et “must”?

En strategi defineres som kunsten å finne en bærekraftig balanse mellom mål, midler og metode, ofte i en situasjon preget av konkurranse av SNL. En strategi er nødvendig å ha for å ha en organisert måloppnåelse i virksomheten.

I dag er verden preget av det digitale, og en digital strategi blir like viktig som virksomhetens ordinære strategi. Dette blogginnlegget skal altså handle om digital strategi og hvorfor denne bør implementeres i alle virksomheter.

I dette blogginnlegget får du lese om:

  • Hvorfor en digital strategi er et «must»
  • Hva en digital strategi bør inneholde
  • Hvordan sette opp en digital strategi
Bildet hentet fra: https://peopleconscience.com/2016/09/19/digital-strategy-in-hr-world/

Hvorfor en digital strategi er et «must»

Ifølge en undersøkelse gjort av Forrester Consulting for Catalystdigital.com svarte 95% av respondentene at minst en søkskanal ble brukt for oppdagelsen av nye produkter og 94% av respondentene brukte minst en søkskanal for vurdering og kjøp. Man får ofte tak i potensielle kunder via nett, og kjøpsprosessen er helt annerledes enn den var for 10 år siden. Dersom man har det beste produktet, men ikke har en god nok digital strategi, vil konkurrenter som har strategien på plass fange kundene og kapre den store markedsandelen som egentlig kunne tilhørt virksomheten med det beste produktet.

Dersom du velger å ikke ha en digital strategi kan du risikere og miste mange salg på veien. Du kjenner ikke til din digitale målgruppe, og vet derfor heller ikke hvordan du skal kommunisere med dem. Posting av innlegg på sosiale medier kan være en viktig del av den digitale strategien, men det er så mye mer som kan gjøre at man klarer å fange oppmerksomheten til mange flere enn det man hadde forventet i første omgang. Digital strategi blir derfor et «must» om man vil gjøre det så bra som mulig.

Hva bør en digital strategi inneholde?

Denne delen av innlegget blir inspirert av D&AD – Creative Advertising, Design and Digital sin Youtube video, hvor Marcus Mustafa, EDC på LBi Digitals forteller om de viktigste komponentene i en digital strategi.

Målgruppeanalyse

Hvem er din digitale målgruppe er det første spørsmålet du bør stille deg. For å kommunisere med potensielle kjøpere digitalt så må du også vite hvem du snakker til. Hva slags temaer liker målgruppen å engasjere seg i, hvilke influencere følger de med på, hvilke produkter søker de ofte på?

For eksempel om du selger et hudpleieprodukt som i hovedsak skal hjelpe mot rynker, og du bruker Sophie Elise som influencer, er det stor sannsynlighet for at du har brukt penger på feil influencer. Målgruppen i dette senarioet er ofte litt eldre enn følgerne til Sophie Elise, og kampanjen kan dermed bli bortkastet.

Bildet hentet fra: https://www.foodnavigator.com/Article/2019/12/13/Nofima-develops-personas-to-help-food-brands-think-like-consumer-groups#

Innholdsstrategi

Ifølge Marcus Mustafa er 25-50% av alt innholdet til de fleste virksomheter faktisk relevant. Resten er ikke brukt eller må være der for juridiske grunner. For å få opp denne prosenten så må man bruke analyseverktøyene for det de er verdt og se hva som fungerer på publikum, og hva som ikke fungerer. Trofaste følgere liker å engasjere seg, og engasjement fører til positiv «word of mouth» og flere potensielle kunder. Derfor er det viktig å poste relevant innhold for din målgruppe, og fortsette i banen analyseverktøyene forteller deg at du skal fortsette i.

For eksempel om du skal kommunisere hudpleiekremen for rynker til målgruppen din, er det viktig å tenke på hva målgruppen vil engasjere seg i. I følge Social Media Today sier 90% at videoer hjelper de og ta kjøpsvalg. Kanskje dette er veien å gå for å få engasjement og salg for hudkremen? Bruk analyseverktøy for å teste ut hva målgruppen din reagerer best på.

Kanalutvalg

Hvilke kanaler skal du bruke for å kommunisere ditt innhold til målgruppen din? Her er det viktig å se etter hvordan konsumentene oppfører seg i de forskjellige kanalene. Hvilken kanal passer din målgruppe, og hvor holder målgruppen til? Du vil at målgruppen skal engasjere seg mest mulig, og derfor er det et «must» og velge de riktige kanalene.

Du skal for eksempel velge riktig kanal for hudkremen mot rynker, og velger Snapchat. Du kan nå mange med kanalen, men analyseverktøyene vil nok fortelle deg at den største delen av målgruppen holder til på Facebook. Dermed er det utrolig viktig å kommunisere i riktig kanal, for å få optimalt med engasjement og salgsmuligheter.

Bildet hentet fra: https://econsultancy.com/what-is-social-media-here-are-34-definitions/

Analyseverktøy

Marcus Mustafa forteller at dersom du måler feil ting, vil du få feil resultater. Et analyseverktøy er «et must» å bruke i dagens digitale strategi. Virksomheter har forskjellige KPI-er og har behov for å måle forskjellige ting. Det er derfor viktig å velge riktig analyse verktøy for ditt bruk, slik at du får optimale resultater av din strategi. Det er viktig å stille seg selv spørsmålet: Hvilke data er meningsfullt for at vår bedrift skal oppnå våre mål?

Hvordan sette opp en digital strategi?

Nå som jeg har gått gjennom noen punkter om hva som bør være med i den digitale strategien, er det på tide å gå nærmere inn på hvordan man setter den opp. Iteo.no har lagt ut et veldig enkelt og forståelig oppsett på hvordan strategien bør settes opp over 6 steg. En digital strategi bør lages ut fra hvor du er i dag og hvor du ønsker å komme. En slik strategi bør inneholde:

  1. En beskrivelse av hvor du er nå – En situasjonsanalyse som sier noe om nåsituasjonen.
  2. En beskrivelse av hvor du ønsker å komme – Hva ønsker man å oppnå? Hva er selskapets overordnede mål og hvordan skal det digitale bidra til dette? Hva er den digitale visjonen? Sett mål.
  3. En beskrivelse av hvordan du skal komme dit – Hvordan skal du nå målene?
  4. En beskrivelse av hva du skal gjøre – Hvilke aktiviteter skal du gjennomføre for å nå målene?
  5. En beskrivelse av hvem som skal gjøre hva – Hvem skal ha ansvar for å gjennomføre hvilke aktiviteter?
  6. En beskrivelse av hvordan du skal måle at du er på rett vei – Hvordan skal man kontrollere at man er på rett vei og gjøre de nødvendige forbedringene?

Kilder:

https://snl.no/strategi

https://www.catalystdigital.com/wp-content/uploads/WhySearchPlusSocialEqualsSuccess-Catalyst.pdf

https://www.iteo.no/10-grunner-trenger-digital-strategi/

https://www.iteo.no/slik-lager-du-en-digital-markedsstrategi/

One Comment

  • Frida

    Liker veldig godt hvordan du skriver innledningen og gir leseren en oversit over hva blogginnlegget kommer til å ta for seg! Blir ekstra ryddig av at du lager dette som en liste, veldig fin løsning. Ellers synes jeg du skriver godt og har en ryddig struktur.

    Veldig bra jobba og masse lykke til videre 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *