Vær klar for endringer!
Under første forelesning med Arne Krokan, ble det tatt opp et tema som jeg syns er ekstra interessant. Temaet er disruptiv innovasjon. Disruptiv innovasjon handler om at en ny teknologi, et nytt produkt eller firma inntar posisjonen som markedsleder og svekker det gamle betraktelig. Et godt eksempel på dette er Netflix som har tatt over for DVD og DVD-spillere. Det er ikke så vanlig å kjøpe eller leie en DVD, når man skal slappe av med en film på fredagskvelden lengre.
Virksomheter som ikke er obs på at slikt kan skje, kan ende opp med verst mulig utfall. Hvis man har utdaterte produkter og ikke er endringsvillig vil andre produkter ta over og salget vil etter hvert ta slutt. Det er en stor fordel og følge nøye med på endringer og trender. Den største fordelen vil være å være endringen som skaper trenden.
Kodak-moment
Kodak-moment var et kjent uttrykk før i tiden da de fleste brukte Kodak for å samle minner via bilder. Dette tok først en rask vending da det digitale kameraet kom. Kodak hadde en sjanse til å være de første til å lansere denne ideen, men valgte å si nei til personen som leverte prototypen på pulten deres og fortsatt i gamle baner. Det digitale kameraet ble raskt lansert av konkurrenter og Kodak-moment ble historie. Kodak kom seg på beina igjen, men innen kategorien «minner via bilder» kan det bli vanskelig å ta posisjonen som markedsleder når plattformer som Instagram er så populært som nå. De fleste bruker mobilkamera for å «capture the moment».
Ny teknologi, apper og produkter blir utviklet hele tiden, den neste bedre enn den forrige. Hvordan blir det for nåværende markedsledere som IPhone og Mc Donalds i fremtiden? Og hva med dagens bokhandler? Bøker innen alle sjangre fra skjønnlitteratur til kokebøker blir oftere og oftere tilgjengelig via internett. Derfor blir turen fra dørstokken hjemme og til bokhandelen bare lengre og lengre når vi oppdager hvor lett tilgjengelig det vi leter etter egentlig er. Hva kan bokhandelen gjøre for å ikke havne i glemmeboken?
Tips for en kontinuerlig god markedsposisjon
Ifølge nettsiden Deloitte fortalte 44% av lederne i en global undersøkelse gjort i 2015 gjennomført av MIT Sloan Managment Review og Deloitte at deres virksomhet ikke forbereder seg tilstrekkelig for at digitale endringer som skal komme. Etter å ha lest en del artikler om endringer, vil jeg trekke frem noen viktige punkter å huske på for å være forberedt på endringer.
- Følge tett med på nye trender
- Holde på med innovasjon kontinuerlig – råd om forbedring/innovasjon trenger ikke komme fra ledere eller sjefer. Gode ideer kan komme fra alle som kjenner godt til produktet.
- God kommunikasjon med alle som jobber i virksomheten er viktig, da endring kan være skremmende for mange. Vær åpen om at endring kan skje.
- Ha høy nok kapital til at uforutsette endringer ikke kan gjøre stor skade.
/ Vilde Christin Skildrud
3 Comments
A WordPress Commenter
Hi, this is a comment.
To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
Commenter avatars come from Gravatar.
Jayany Bråthen
Gleder meg til å se utviklingen, dette kan bli spennende 🙂
Karandip Singh
Meget bra skrevet Vilde!